31 maart 2018

Vreemde gast

Zwarte zwaan (Cygnus atratus), Gimbornhof, Zevenaar, 31 maart 2018. Foto: Winny de Meij
Een nogal ontheemde zwarte zwaan (Cygnus atratus) in het Gimbornhof in Zevenaar, maart 2018. Waarneming geplaatst op Waarnemingen.nl. Foto’s: Winny de Meij.

Sovon.nl:
Zwarte Zwanen, uit collecties ontsnapte vogels en hun nazaten, nestelen vanaf eind jaren zeventig van de twintigste eeuw in ons land. Broedgevallen worden min of meer door het hele land vastgesteld, met enige nadruk op het rivierengebied en oostelijke Deltagebied, met aangrenzend deel van Noord-Brabant. De landelijke aantallen nemen langzaam toe. Broedparen houden deels hun op het Zuidelijk Halfrond gefixeerde timing aan, met eileg in de (noordelijke) winter.
Zwarte zwaan (Cygnus atratus), Gimbornhof, Zevenaar, 31 maart 2018. Foto: Winny de Meij

Bonzart Ampel: REF, tilt-shift

Zwarte zwaan in Gimbornhof, Zevenaar. Bonzart Ampel: REF, tilt-shift. Foto: Robert van der Kroft
Bonzart Ampel: de instelling ‘REF’ in combinatie met de tilt-shift-lens. Dit was de laatste instelling waarover nog geen postje was gemaakt. Zie hier voor meer Bonzart Ampel-foto’s.
Vrouw op dak, Zevenaar. Bonzart Ampel: REF, tilt-shift. Foto: Robert van der Kroft
Boom op parkeerplaats, Zevenaar. Bonzart Ampel: REF, tilt-shift. Foto: Robert van der Kroft

Fork, experiment 1

Fork, experiment 1, Robert van der Kroft, maart 2018
Fork, experiment 1, Robert van der Kroft, maart 2018
Fork, experiment 1, Robert van der Kroft, maart 2018
Fork, experiment 1, Robert van der Kroft, maart 2018
Fork, experiment 1, Robert van der Kroft, maart 2018
Deze foto’s zijn gemaakt met een bewerkte Agfa Isoly Junio (Jsoly) 120-camera met Fujifilm Pro 400H. Het is een experiment met meervoudige belichting, waarschijnlijk volgt er meer.

Boppard, sept. 1941

Boppard, sept. 1941, collectie Robert van der Kroft
Het lijkt een vakantiefoto maar door de datum en locatie op de achterkant krijgt het beeld meteen een extra lading: Boppard, Sept. 1941. Boppard is nu “een belangrijk toeristisch centrum” en dat was het waarschijnlijk in 1941 ook al. Detail is natuurlijk dat Duitsland toentertijd in oorlog was. Toch ademt de foto redelijk wat zorgeloosheid uit. 6,5 x 9 cm.
Boppard, sept. 1941 (detail), collectie Robert van der Kroft
Boppard, sept. 1941 (detail), collectie Robert van der Kroft
Boppard, sept. 1941 (detail), collectie Robert van der Kroft
Boppard, sept. 1941 (detail), collectie Robert van der Kroft

Boppard, sept. 1941, , handgeschreven tekst op achterzijde, collectie Robert van der Kroft

29 maart 2018

Gevoelig materiaal

Gevoelig materiaal (1), Robert van der Kroft
Dit zijn scans van een infaroodfilm die uiterlijk april 1978 ontwikkeld had moeten worden, ontwikkeld in maart 2018. Het gaat om Kodak High Speed Infrared HIE 135-20 black-and-white negative film. Op de film als geheel zijn wel wat herkenbare beelden te zien, maar wat je hier ziet is het begin van de film, het deel dat al die jaren het dichtst bij de buitenwereld heeft gezeten en dus het meeste infraroodlicht heeft gevangen.
Gevoelig materiaal (2), Robert van der Kroft
Gevoelig materiaal (3), Robert van der Kroft

‘Jannie’

Jannie, collectie Robert van der Kroft
Sommige foto’s zijn te mooi om niets mee te doen. Deze foto (5,5 x 8,5 cm) is gevonden in een kringloopwinkel in Doetinchem. Op de achterkant van de foto staat met potlood ‘Jannie’ geschreven.

Kruispost: The Unknown Photo (Album) Project

Plastic, fixed-focus

Snelle oplossing voor kapot straatmeubilair, Doetinchem. Canon EOS 1200D met Utacar f8/50. Foto: Robert van der Kroft
Canon EOS 1200D met Utacar f8/50-lens die oorspronkelijk afkomstig is van een oude Anny 44. Eerdere foto’s met deze lens (en van de lens op de camera) hier. Met deze lens is een toch wat logge digitale Canon ineens point-and-click.
Buitenkunst in Zevenaar. Canon EOS 1200D met Utacar f8/50. Foto: Robert van der Kroft
Buitenkunst in Zevenaar. Canon EOS 1200D met Utacar f8/50. Foto: Robert van der Kroft
Skyline, Doetinchem. Canon EOS 1200D met Utacar f8/50. Foto: Robert van der Kroft

Gevonden gezichten

Verpleegsters en nonnen rond man in witte badjas. Collectie Robert van der Kroft
Verpleegsters en nonnen rond (zo te zien) een patiënt. De combinatie van gelaatsuitdrukkingen is lastig te duiden. De man kijkt moeilijk en hij heeft flinke wallen onder zijn ogen, maar als hij inderdaad patiënt is, zijn daar natuurlijk allerlei redenen voor te bedenken. Bij de zusters zie je allerlei uitdrukkingen, de non met bril rechtsonder kijkt bijna schalks, als je dat van een non zou kunnen zeggen.

En wat zou de gelegenheid voor de foto zijn geweest. Was de man bekend, beroemd? De achterkant van de foto is blanco, dus zelfs het land van herkomst is al raden.
Uitsnede van het gezicht van de man op bovenstaande foto

Oude sneeeuw

Statige man in de sneeuw. Collectie Robert van der Kroft
Gevonden foto zonder context. Onbekende man met ouderwetse wandelstok in een onbekend land. Datum onbekend. Geen tekst op de achterkant. Wel een fraaie foto.

Werkelijkheid, maar dan anders

Een van de eigenaardigheden van de Pentacon-lens 3.5/30 (Made in G.D.R.) in beeld gebracht
Als je een tijdje fotografeert met een oude Pentacon-lens op een relatief nieuwe Canon-camera, begin je allerlei eigenaardigheden op te merken. Om te beginnen zijn de kleuren nét even anders dan bij een moderne lens. Maar ook foto’s die bij fel licht zijn genomen, zien er anders uit. Dat is goed te zien boven in bovenstaande foto. Hieronder een uitsnede. De foto is genomen bij de Sint Anna-molen aan de Hatertseweg in Nijmegen.
Een van de eigenaardigheden van de Pentacon-lens 3.5/30 (Made in G.D.R.) in beeld gebracht
Het kan natuurlijk leuk zijn zo’n uitsnede dan weer verder te bewerken. Sommige eigenaardigheden worden dan nog net iets verder uitgelicht.
Een van de eigenaardigheden van de Pentacon-lens 3.5/30 (Made in G.D.R.) in beeld gebracht
Meer foto’s genomen met de Pentacon-lens vind je hier. Meer eigenaardige artefacten hier.