126 variabelen

Op Marktplaats kun je soms plezierig uitheemse verlopen film kopen. En als je dan bijvoorbeeld een stuk of wat cassettes met Fujicolor F-II (126-film, Instamatic-formaat) hebt gescoord en je kleurenchemicaliën zijn op, dan wil je wel eens experimenteren. Wat gebeurt als je zo’n kleurenfilm met een vervaldatum van februari 1982 ontwikkelt in D-76? Nou, het levert in elk geval vreselijk donkere negatieven op. Zo donker dat je scanner vertikt ze te herkennen, terwijl je toch duidelijk kunt zien dat er beeld op de negatieven staat.
Donkere negatieven
Maar gelukkig bestaat er zoiets als Farmers Reducer.
Farmers Reducer, verpakking
Een pakje Fotospeed Farmers Reducer bevat wat zakjes met korreltjes die je zelf kunt mengen. Op de gebruiksaanwijzing staat niet hoe lang je het spul precies moet gebruiken, alleen zoiets als ‘wacht tot de negatieven licht genoeg zijn geworden’ maar gelukkig had ik ergens op een fotoforum gelezen dat je het vooral niet te lang moet gebruiken omdat het nog even doorwerkt nadat je de negatieven uit de oplossing hebt gehaald. Ik heb gekozen voor vijf minuten.
Farmers Reducer
En inderdaad, je ziet de negatieven niet direct een heel stuk lichter worden maar na verloop van tijd:
Lichtere negatieven
In elk geval konden de negatieven nu gescand worden. Wel een beetje teleurstellend overigens, D-76 blijkt toch niet zo’n heel beste oplossing te zijn om Fujicolor F-II te ontwikkelen. Het reducen is ook niet vlekkeloos verlopen, zoals op foto 2 te zien is. Bovendien lijken sommige foto’s beschadigd, zie foto 3. Geen idee wat daar de oorzaak van is. Oude film van onbekende herkomst, oude camera van idem, verkeerde chemicaliën, nog een extra rondje andere chemicaliën eroverheen, kies maar uit.
Fujicolor F-II (126-film) ontwikkeld in Kodak D-76, negatieven bewerkt met Farmers Reducer
Fujicolor F-II ontwikkeld in Kodak D-76, negatieven bewerkt met Farmers Reducer
Fujicolor F-II (126-film) ontwikkeld in Kodak D-76, negatieven bewerkt met Farmers Reducer
Maar niet getreurd, we experimenteren rustig verder. Je leert het meest van je fouten en al dat soort dingen. De mogelijkheden zijn legio. Bovendien, plaatjes van dit soort artefacten zijn sowieso de moeite waard.
Artefact na ontwikkelen van Fujicolor F-II in Kodak D-76

Weggegooide 126-cassette



Patience is a clean case

(Gezien op Twitter. Ik heb de naam van de afzender en geadresseerden maar met de mantel der liefde bedekt.)