03 juli 2009

Geen droste-effect

In Rusland deden ze daar kennelijk niet aan.




Van de site van het Nederlands Bakkerij Museum:
De afbeelding van de verpleegster verscheen rond 1900 voor het eerst op de verpakkingen en zou vanaf die tijd onlosmakelijk verbonden blijven de merknaam Droste. Het ontwerp is vermoedelijk afkomstig van de Haarlemse reclametekenaar Johannes Misset en werd ontwikkeld door de Franse kunstenaar Adolphe Mouron, beter bekend als Cassandre. Hij werd daarbij waarschijnlijk geïnspireerd door het schilderij 'La serveuse chocolate' uit 1744 van de Zwitserse schilder Jean Etienne Liotard (1702 - 1789), een van Europa's bekendste pasteltekenaars. Het schilderij stond ook bekend als 'La belle chocolati'. Dit ontwerp straalde de heilzame werking van chocolademelk uit maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Een verpleegster stond ook centraal in het logo van de chocoladefabriek van de erven De Jong uit Wormerveer. Droste won de strijd en registreerde het handelsmerk in 1909.

Het later beroemd geworden Droste-effect verscheen voor het eerst in 1904.
Vanaf het prille begin droeg zij echter wel een rood kruis op haar linkermouw dat verdwijnen moest in 1914 na protesten van het Rode Kruis. Ook in de Verenigde Staten stuitte het beeldmerk op problemen. De Amerikaanse cacao- en chocoladefabriek Baker maakte daar al sinds 1872 gebruik van het schilderij van Liotard. Op grond hiervan werd voor de export door Droste het merk 'Boy & Girl' ontwikkeld: twee mollige, oer - Hollandse kinderen in klederdracht.

--
La serveuse chocolate, Jean Etienne Liotard:



Baker's:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten