03 februari 2014

Willem de Ridder tussen Papieren Konstellaties


Willem de Ridder tussen Papieren Konstellaties, foto archief Dorothee Meyer

Actie, werkelijkheid en fictie in de kunst van de jaren '60 in Nederland (pdf, 177 pagina's):

Willem de Ridder gebruikt het begrip PK theater voor een ruimte waarin Papieren Konstellaties (PK's) hangen.
Een papieren konstellatie is een prop wit papier of plastic van grote afmeting.

De eerste PK maakte De Ridder in 1960, toen hij thuis een groot vel wit papier van de muur trok en er een prop van vormde. Papieren konstellaties in een ruimte, waarin zich toeschouwers bevinden, vormt voor De Ridder het PK theater. De toeschouwer speelt daarin een rol, hij participeert, hij bepaalt zelf de verschijningsvorm van het kunstwerk. Meestal wordt het uitgevoerd in de particuliere sfeer, waarbij vrienden worden uitgenodigd.

Willem de Ridder heeft ook plannen ontwikkeld voor toepassingen van de PK, zoals PK kleding, PK theater, de PK auto etc. Deze zijn getoond in Signalement (zie 63.12.29). Er zijn beelden te zien van
- de PK ruimte: een verduisterde ruimte, waarin een aantal PK's hangen (Ø 2 m), dicht op elkaar met smalle doorgangen. Bij binnenkomst krijgt de bezoeker een zaklantaarn om de ruimte te kunnen bekijken. Vlak boven de vloer lopen lichtstralen naar foto-elektrische cellen.
Als deze verbroken worden, beginnen de PK's te draaien en komt er PK muziek uit de luidsprekers. De bezoeker zet zo zelf de PK's in beweging en laat PK geluid ontstaan.
- de PK auto: een auto beplakt met grote proppen papier rijdt door Amsterdam, je ziet alleen een grote prop rijden.
- PK kleding: een meisje showt PK kleding, ze draagt proppen papier als bikini en als hoed. PK's zijn tentoongesteld op de tentoonstelling ‘Nieuwe Realisten’ In het Gemeentemuseum in Den Haag (1964), waar boven in de hal grote PK's van plastic zijn opgehangen.


--

WILLEMDERIDDER.COM





Geen opmerkingen:

Een reactie posten