20 november 2017

Holga 135 + Kodak Ektar 100

Begraafplaats Didam. Holga 135 + Kodak Ektar 100. Foto: Robert van der Kroft
De Holga-camera voor 120-film heeft iets van een cultstatus maar voor de 35-mm versie is dat toch een stuk minder. Dat is misschien ook wel terecht: met een willekeurige tweedehandscamera van de kringloop bereik je vaak betere/interessantere resultaten. Desalniettemin is het wel een handige lichte camera waar eigenlijk niet veel mis mee kan gaan. Nou ja, de resultaten kunnen wel eens tegenvallen, en dat is waarschijnlijk vooral waar de 135-versie het sterkst afwijkt van de 120-versie.

De gebruikte film is een oude Kodak Ekter 100, vervaldatum onbekend.
Begraafplaats Didam. Holga 135 + Kodak Ektar 100. Foto: Robert van der Kroft
Betuwelijn bij Zevenaar. Holga 135 + Kodak Ektar 100. Foto: Robert van der Kroft

Hipstamatic: Vincent + AO BW

Hout en boeken. Hipstamatic: Vincent + AO BW. Foto: Robert van der Kroft
Abstract golfplatendak. Hipstamatic: Vincent + AO BW. Foto: Robert van der Kroft
Zwarte Piet in etalage. Hipstamatic: Vincent + AO BW. Foto: Robert van der Kroft
Albert Heijn, Zevenaar. Hipstamatic: Vincent + AO BW. Foto: Robert van der Kroft

Screenshot Hipstamatic-instellingen Vincent + AO BW

Inzoomen en dramatiek

Inzoomen en dramatiek. Foto: Robert van der Kroft
Inzoomen/uitsnijden kan ontegenzeggelijk een dramatisch effect hebben, of zoals in het boek Docent Drama met camera (Rutger Willem Weemhoff) wordt gesteld: “met een uitzoom nemen we afstand tot het object, met inzoomen bewerkstellig je (technisch) een verheviging”.
Inzoomen en dramatiek. Foto: Robert van der Kroft
Inzoomen en dramatiek. Foto: Robert van der Kroft

Glas

Daaruit blijkt dat hier geen totaal geen transpantie was. Collage: Robert van der Kroft
Meer wegwerpkunst