19 november 2025

Elly, pagina 14, foto 1

Studioportret van een onbekend gezin. Waarschijnlijk Solo (Surakarta), Nederlands-Indië, interbellum.
8 maanden
Op dit zwart-witportret zien we een jong gezin (naar alle waarschijnlijkheid Jopie, Elly en baby Alice) in een studio-opstelling die direct afwijkt van de informele sepiafoto’s elders in het album. De compositie is zorgvuldig geregisseerd, met klassieke studiorekwisieten en een formele uitstraling.

Jopie is gekleed in een wit kostuum met hoge kraag en donkere schoenen. Hij zit op de armleuning van een houten stoel, met een rustige en beheerste blik. Zijn kleding en houding suggereren status en representatie, passend bij een bestuursambtenaar uit het interbellum.

Elly zit op de stoel, gekleed in een elegante maar ingetogen lichte jurk met korte mouwen. Haar haar is verzorgd en opgestoken; de blik is kalm en gericht op de camera. Ze houdt Alice stevig op schoot met beide armen.

Baby Alice draagt een wit babyjurkje. Ze heeft lichte haartjes en een alerte, rechtop zittende houding, met het gezicht naar voren.

De stoel is van hout, ornamentaal uitgevoerd met uitgesneden details. De rugleuning is niet goed zichtbaar. Op de achtergrond zien we een geschilderd decor: een wand met vermoedelijk een ingelijst schilderij of kozijn, en een vaas met bloemen op een tafeltje – typisch voor studiofotografie uit de jaren 1920–1930. De belichting is diffuus en gecontroleerd, zonder harde schaduwen, wat net als de andere elementen wijst op professioneel werk. De afwezigheid van sepia en de scherpte van het beeld duiden op een andere fotografische techniek, mogelijk zilvergelatine of een vroege barietdruk.


Elly, pagina 13, foto 2

Een vrouw naast een rotanwieg met een baby in een tropische tuin
Moedertjes verjaardag, 7½ maand
In deze tuinscène zien we baby Alice in een bijzonder fraaie wieg van rotan. Elly zit naast de wieg aan een tafel en kijkt naar een punt in de verte. 

Er lijkt een stuk van de foto geknipt te zijn, wellicht om 'm passend te maken voor het album, of om een ongewenst element uit het beeld te verwijderen. We zullen het nooit weten.

Elly, pagina 13, foto 1

Ouders en kind in de buitenlucht
[Zonder bijschrift]
Jopie, Elly en Alice in de buitenlucht, omringd door grote tropische planten. Elly en Alice bewegen te veel om goed te kunnen worden bekeken, maar Jopie laat een aardig staaltje poseren voor gevorderden zien.
Uitsnede van de foto boven in het artikel, met aandacht voor de mannelijke geportreteerde
Helaas heeft de foto in de loop der jaren wat schade opgelopen in de linkerbovenhoek.

Elly, pagina 12, foto 1 en 2

Twee foto's van vrouw met kind. Bijschrijft: '4 maanden'
 4 maanden
Twee foto’s van Elly met Alice op schoot. Een kleine tussentijdse update: moeder en kind maken het goed.
Detail van de foto rechts op pagina 12 van het fotoalbum Elly

Elly, pagina 11, foto 2

Vrouw met baby (links) en man in een koloniale setting. Waarschijnlijk Solo (Surakarta), Nederlands-Indië, interbellum.
Oom Wim op bezoek
We zien een sepia-getinte opname met drie personen in een huiselijke setting: een vrouw, een man en een baby, waarschijnlijk Elly, Oom Wim en baby Alice. De vrouw zit in een rotan armstoel, gekleed in een lichte jurk met korte mouwen, passend bij het tropische klimaat. Ze houdt een baby op schoot, die alert lijkt en mogelijk net in beweging is geweest, wat een lichte onscherpte veroorzaakt.

De man zit aan een ronde rotan tafel, iets naar voren geleund, alsof hij in gesprek is of aandachtig toekijkt. Hij draagt een lichte tropenoutfit, waarschijnlijk een overhemd en pantalon, en oogt ontspannen en betrokken. Zijn aanwezigheid straalt vertrouwdheid uit.

In dit stadium is het uiteraard nog ondoenlijk om ‘Oom Wim’ te identificeren.
Uitgesneden deel van de foto met ronde lichtvlekjes. Orbs verschijnen vaak op foto's van mensen of in sfeervolle settings, en worden daardoor soms geïnterpreteerd als spirituele verschijnselen. Spirituele verklaringen spreken van “energieën”, “geesten” of “lichtwezens”, maar deze zijn niet wetenschappelijk onderbouwd.