De vermelding ‘Op straat te Columbo, Port Said’ wekt de indruk dat de foto is gemaakt in Colombo tijdens een passage of verblijf. De toevoeging ‘Port Said’ kan evenwel ook duiden op de maritieme route via het Suezkanaal, waar Port Said fungeerde als belangrijke aankomst- of doorvoerhaven. In de koloniale sfeer van het interbellum waren zowel Colombo als Port Said knooppunten in het Britse en Europese zee- en handelsnetwerk.
12 november 2025
Elly, pagina 2, foto 1
Op straat te Columbo, Port Said
Op deze sepiafoto zien we een levendig straatbeeld in een stedelijke omgeving. Een persoon, waarschijnlijk Elly van de vorige foto, loopt richting de camera, gekleed in een lange jas en hoed, met een tas in de hand.
Dit bijschrift laat dus flink wat ruimte voor interpretatie. Hoewel we in dit stadium niet met zekerheid kunnen zeggen wat de reisroute was van de geportretteerde, plaatst deze combinatie de foto in een context van intercontinentale verbindingen en maritiem reizen in de jaren 1920‑1930.
Labels:
Ceylon,
Colombo,
Egypte,
Elly,
gevonden foto's,
handschrift,
Port Said,
Sri Lanka
Elly, pagina 1, foto 1
Elly op de huwelijksreis
Een zilvergelatinefoto met sepiatinten toont een rustige buitenscène onder een glazen veranda, vermoedelijk in een tuin of aan een rivier. De veranda is overdekt met een metalen pergola waarvan de balken begroeid zijn met klimplanten, die gefilterd zonlicht werpen op de stenen vloer.
Links in beeld staat een grote, dracaena-achtige plant in een donkere pot. Rechts zit een vrouw met een lichte huid in een witte blouse met hoge kraag en een donkere rok, op een rieten stoel met hoge rugleuning. Ze kijkt kalm in de camera, haar handen rusten op haar schoot. Voor haar staat een klein, rond tafeltje met een wit kleed.
Op de achtergrond is een ijzeren vakwerkbrug zichtbaar die een rivier overspant, met daarachter beboste heuvels en enkele witte gebouwen. De compositie is uitgebalanceerd: de vrouw en het tafeltje rechts, de plant links, en de brug als visuele leidraad naar de horizon.
Zilvergelatine-afdrukken waren de dominante techniek vanaf circa 1895 tot in de jaren 1960. Sepiatinten waren vooral populair in de periode 1910‑1940. Gezien de stijl van het album en de handgeschreven notitie ‘Elly op de huwelijksreis’ zou deze foto goed kunnen dateren uit de jaren 1920 of 1930.
De titel van deze post is ontleend aan diezelfde notitie. In het album staan meer van dergelijke handgeschreven bijschriften. Alle notities worden vermeld, al zullen niet van allemaal ook scans worden opgenomen.
Elly, inleiding
Album Elly – inleiding
Er is een nieuw antiek fotoalbum in mijn handen beland. Het is klein (circa 18 × 13 cm; zie de foto met balpen voor schaal), groen van kleur en bevat zo’n 35 ingeplakte foto’s. Ik geef albums graag een naam, zodat de herkomst van de verschillende foto’s makkelijk terug te vinden is. Voor dit album heb ik gekozen voor Elly, naar de eerste benoemde persoon in het album.
Op het voorste schutblad vinden we een verkopersetiket van de Adler‑Drogerie in Bad Friedrichroda, Thüringen, Duitsland. Deze zaak werd oorspronkelijk gerund door Ernst Curdt en later voortgezet door Udo Riedel (‘Nachf.’). Het etiket is gedrukt in groen en wit en bevindt zich aan de binnenzijde van het album. De winkel verkocht onder meer huishoudelijke artikelen en was actief rond 1930‑1950.
Op de binnenkant van het achterste schutblad is een decoratief merklabel aangebracht met gestileerde motieven en de aanduiding ‘FHK AM Co.’, vermoedelijk een fabrikant van fotoalbums die actief was in de periode circa 1920‑1940. Net als op het label heeft het album een koordbinding met kwastjes, waardoor de eerste aanzet lijkt te worden gegeven tot een droste-effect maar het vervolg daarvan moeten we vooral in het hoofd van de kijker vermoeden. Het album lijkt ontworpen voor portretfoto’s of ansichtkaarten.De komende dagen (of weken) pak ik telkens één of meer foto’s eruit om nader te bekijken. De blogartikelen verschijnen ook in het Engels, op The Unknown Photo (Album) Project.
Abonneren op:
Reacties (Atom)



