14 september 2025

Soms vind je iets en oh ja

Oud bobliotheekboek, dichtgeslagen
Oud bibliotheekboek, opengeslagen
Oh ja, Borrebachiana! Je zou het niet zeggen als je de buitenkant ziet van dit oude, zwaar door meisjesvingers beduimelde bibliotheekboek, maar het staat bol van de tekeningen van Hans Borrebach, illustrator en overall multitalent. Ik heb die boeken nooit gelezen, maar zijn herkenbare stijl ken ik al heel lang, en het is erg leuk om hier ineens weer spontaan geconfronteerd te worden.

Tip voor de geïnteresseerde: lees het schrijversprentenboek Babs' bootje krijgt een stuurman: de meisjesroman en illustrator Hans Borrebach (1903‑1991) van Murk Salverda. Ik ga het in elk geval herlezen want de interesse is weer gewekt, dankzij een boek van een onbekende weldoener in een Apeldoornse buurtbieb. 
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Illustratie van Hans Borrebach in 'Marijke' door Cissy van Marxveldt, twaalfde druk
Buurtbieb/-boekenkast, Mariannelaan, Apeldoorn

Stilo, epiloog

Een fijnmazig netwerk van bloesems en ranken ontvouwt zich over een zacht beige ondergrond. De delicate vormen en vergrijsde tinten ademen de sfeer van een interieur waar stemmen zijn verstild en het daglicht gefilterd binnenvalt. Dit patroon roept de esthetiek op van een tijd waarin schoonheid werd gezocht in het alledaagse — een stille echo van vergane elegantie, bewaard in motief en materiaal.
Een laatste blik op het schutblad voordat we het album sluiten en opbergen.

Stilo: de vele adressen van Emil Preim

Bij het zien van de vele adressen van Emil Preim (Atelier Preim, Fotografisches Atelier Preim, Fotografische Kunstanstalt Emil Preim) begin je je af te vragen of er nog structuur in aan te brengen is. Hieronder een bescheiden poging, gebaseerd op de foto’s die in het fotoalbum Stilo te vinden zijn.
Photogr. Atelier E. Preim Floridsdorf
Floridsdorf
Dit wijst op activiteit vóór of rond het moment dat adresconventies met vaste huisnummers op drukwerk gebruikelijk werden. Periode (geschat): ca. 1890–ca. 1905.
Photogr. Atelier E. Preim Floridsdorf, met vermelding van K. Krziwanek
Photogr. Atelier E. Preim Floridsdorf met handgeschreven tekst
Photogr. Atelier E. Preim Floridsdorf, andere versie
Pragerstrasse 17, Floridsdorf
Hier wordt alleen Floridsdorf vermeld, dus waarschijnlijk was de gemeente hier nog zelfstandig (tot 28 december 1904).
Atelier Preim Floridsdorf Pragerstrasse 17, versie 1
Atelier Preim Floridsdorf Pragerstrasse 17, versie 2
Pragerstrasse 5, Floridsdorf bei Wien
Deze aanduiding is waarschijnlijk ook van vóór de annexatie door Wenen. Er lijkt overlap te zijn tussen de twee adressen aan de Pragerstrasse, dus mogelijk ging het om een verhuizing of meerdere filialen.
Fotografisches Atelier Preim Floridsdorf bei Wien
Pragerstrasse 5, Wien XXI., Floridsdorf
Dit adres is in elk geval van na 1904.
Photogr. Atelier E. Preim Wien XXI., Floridsdorf Pragerstrasse 5
Stryekgasse 3, Eingang Pragerstrasse, Wien XXI. en Wallensteinstr. 29, Wien XX.
Het filiaal aan de Wallensteinstrasse werd officieel ingeschreven op 31 januari 1908 en weer beëindigd rond januari/april 1910. Foto’s met dit adres zijn dus vrij nauwkeurig te dateren.
Emil Preim, Fotografische Kunstanstalt. Wien, XXI., Stryekgasse 3, Eingang Pragerstr.
Stryekgasse 3, Eingang Pragerstrasse, Wien XXI.
Volgens Lehmann’s Adressbuch komt dit adres voor van 1911 t/m 1922. Dat sluit niet uit dat het al eerder in gebruik was.
Fotografische Kunstanstalt Emil Preim Wien, XXI., Stryekgasse 3, Eingang Pragerstr.
Volgens de site Sparismus missen we in dit overzicht nog een paar adressen: Stryeckgasse 12, Wien XXI. en Am Spitz 2–3, Wien XXI. Die zijn dus sowieso van na 1904. Op de huidige kaart (waar de spelling Prager Straße is) zie je dat al deze adressen in Floridsdorf/Wien XXI. heel dicht bij elkaar liggen – binnen ongeveer dezelfde vierkante kilometer.


Op Sparismus blijkt dat meer mensen nieuwsgierig zijn geweest naar deze productieve fotograaf, maar ook met de bronnen van nu blijft de oogst schaars. Op Internet Archive is wel een digitale versie van het boek Geschichte der Grossgemeinde Floridsdorf van Hans Smital te vinden, met zes foto’s van Emil Preim. Hij fotografeerde dus meer dan alleen portretten.

 
Inhoudsopgave met zesmaal een vermelding van de naam E. Preim

In de krantenarchieven is een exemplaar van de Floridsdorfer Zeitung van 13 maart 1915 te vinden, waarin gesproken wordt over Mizzi Preim, “der Tochter unseres bekannten Photographen Herrn Emil Preim”. Daarmee wordt een tipje van de sluier opgelicht.
Screenshot van een artikel uit de Floridsdorfer Zeiting 13 maart 1915
Maar we moeten niet vergeten dat de wereld op dat moment in brand stond. Of dat er iets mee te maken had weten we niet, maar volgens WAIS (het Wiener Archivinformationssystem) is Mizzi Preim op 19 juni 1920 op twintigjarige leeftijd overleden.

Daarna wordt het stil. Met de huidige stand van de online archieven is er niets naders meer te vinden. Voor nu laat ik het hierbij. Mocht er toch nog iets mijn pad kruisen, dan zal ik dat hier waarschijnlijk vermelden.

Rathaus Floridsdorf Am Spitz
Sammlung Wien Museum CCO 
(sammlung.wienmuseum.at)