28 juni 2021

Julie

Foto met pareidolie-effect
Foto van dezelfde rol als Sarah uit de vorige post. De foto’s van Sarah en Julie zijn nagenoeg achter elkaar genomen. Julie, links op de foto, manifesteert zich iets lastiger dan Sarah maar toch is ze door verschillende mensen herkend, vandaar dat ik het wel aandurf om haar ook te plaatsen.
Foto met pareidolie-effect, uitsnede

Sarah

Foto met pareidolie-effect
Fraaie pareidolie of I see dead people-ervaring, zo je wilt. Foto gemaakt met Gevaert Gevachrome 30, vervaldatum januari 1956. De camera was een Kodak Brownie Hawkeye (Flash-model). Zeventig minuten standontwikkeling in Rodinal, 1+50. Pareidolie is een illusie en daar ga ik graag in mee, dus ik geef dit fantoom intuïtief de naam ‘Sarah’ (zie ook de volgende post, ‘Julie’). 

Ontwikkelde oude films zijn vaak fototechnisch gezien niet veel waard, maar het effect kan wonderbaarlijk zijn.
Foto met pareidolie-effect, uitsnede

Agfa Isopan IF in Kodak D-76 (2)

Agfa Isopan IF in Kodak D-76
Agfa Isopan IF (vervaldatum januari 1974) ontwikkeld in Kodak Professional D-76, 1:1 verdund, 20 graden, 19 minuten. Eerste 30 seconden agiteren, daarna elke minuut 5 seconden. Dat levert een stuk slechtere resultaten op dan onverdunde D‑76 (‘stock’). Ik kan nog een beetje met de tijden experimenteren maar ik neig er eigenlijk naar om maar gewoon onverdund te blijven gebruiken (ik heb nog een paar van deze rollen). 

Oh ja, de gebruikte camera was dit keer een Olympus AZ-330 Superzoom, dat kan natuurlijk ook nog schelen. Qua vergelijkend experiment stelt het dus niet heel veel voor.
Agfa Isopan IF in Kodak D-76
Agfa Isopan IF in Kodak D-76
Agfa Isopan IF in Kodak D-76