21 november 2025

Elly, pagina 17, foto 1

Een vrolijk en ontspannen gezin in een koloniale setting: Nederlands-Indië, interbellum
[Zonder bijschrift]
Deze sepia-getinte foto toont Jopie, Alice en Elly in een buitenruimte. De sfeer is warm en intiem, en de kleding weerspiegelt de mode van het vroege 20e-eeuwse koloniale leven.

Links staat Jopie, gekleed in een lichtkleurig kostuum in de Europese stijl van die tijd. In het midden wordt de kleine Alice vastgehouden, in een lichte outfit met blote voeten. Rechts staat Elly, in een jurk met pofmouwen en een ceintuur, typisch voor damesmode in het interbellum.

Het geheel levert een leuke momentopname op. Tot nu toe zagen we Jopie vooral ernstig en formeel poserend, en dit is de eerste foto waarop hij duidelijk lachend te zien is.


Elly, pagina 16, foto 1 en 2

Twee foto’s uit een onbekend fotoalbum, zoals beschreven in dit artikel
[Zonder bijschrift]
Twee buitenopnamen van Elly, Alice en een onbekende familieleden of vrienden, circa 1932–1935, wellicht in Surakarta. De foto’s tonen dezelfde groep in een tuin en op de veranda, in informele poses en een tropische setting. Mogelijk zijn ze gemaakt met een rolfilmcamera en afgedrukt via een zilvergelatineproces.
Uitsnede van een van de twee hier besproken foto’s uit een onbekend fotoalbum, zoals beschreven in dit artikel
“De djas toetoep, het hooggesloten ongevoerde jasje van wit drill, was gedurende tientallen jaren de dagelijkse dracht voor alle Europese mannen in Indië, ongeacht beroep, rang of stand. Ambtenaren van het Binnenlands Bestuur en mannen in dienst van de marine en zelfs de Goeverneur-Generaal droegen een eigen uitvoering. In de jaren twintig gingen steeds meer heren over op het dragen van een open jasje van wit drill, en, voor wie dit betalen kon, Europese ‘tropical’ kostuums.”
– Uit: Tropenecht: Indische en Europese kleding in Nederlands‑Indië, door Dorine Bronkhorst & Esther Wils, uitgegeven door Stichting Tong Tong (9789080143357).