Op deze foto zien we een vrouw in een donkere japon met hoge kraag en een speld aan de hals. Haar rechterhand is niet zichtbaar. Misschien is die in een mof gestoken, of bewust buiten beeld gehouden? De foto is vrij donker, maar ook als we het relevante deel uitsnijden en de afbeelding lichter maken, blijft onduidelijk waar haar rechterhand is gebleven. Wat wél opvalt, is dat ook deze dame twee ringen aan haar linkerhand draagt. Dat hebben we al eerder gezien. Wellicht toch een modieuze gewoonte in het Enschede van die tijd?
De geschilderde studioachtergrond lijkt een soort (antieke) tuinscène voor te stellen. De vrouw staat op een rijk gedecoreerd tapijt. Onder de foto zien we de signatuur van de fotograaf: links Joh. Plettenburg, in het midden gestileerde initialen, en rechts Enschede, Pijpenstraat. Deze fotograaf kwamen we al eerder tegen, op pagina 5 van het fotoalbum, alleen waren de adresgegevens daar een stuk koningsgezinder.¹
De achterkant van de foto is blanco.
1 Op basis van typografische stijl en grafische vormgeving valt te vermoeden dat de foto met het wapenschild en het motto Je maintiendrai ouder is dan de foto met het monogram en adresgegevens. De eerste sluit aan bij de decoratieve en symbolische stijl van circa 1880‑1895, terwijl de tweede past binnen de meer gestileerde brandingpraktijken van circa 1900‑1915. Het gebruik van het wapenschild in drukwerk komt vaker voor in de periode 1880‑1910, toen de monarchie zich actief profileerde en fotografie een breed publiek bereikte. Het logo met initialen wijst wellicht op een latere fase van het atelier, waarin branding belangrijker werd dan symboliek.Bronnen:
– Wapenschilden in moderne kunst en design
– Spoorbeeld – Wapenschilden
– De geschiedenis van de drukkerij in Nederland

