We zien een man in colbert en stropdas met een meisje op schoot achter een gevulde horecatafel. Het meisje draagt een jurkje en heeft een witte strik in het haar. De man houdt zijn linkerhand voor haar mond, maar het is moeilijk te zeggen wat er precies gebeurt.
16 augustus 2025
Album WW, pagina 22, verborgen achter foto 1
Album WW, pagina 22, foto 1
We zien hier hetzelfde gezelschap als op pagina 21, foto 1. Het meisje lijkt zich hier veel bewuster van de fotograaf: ze kijkt recht in de lens. Het gezelschap staat op een verder leeg bospad. De fotograaf heeft de zon in de rug, en die lijkt fel te schijnen. De beide volwassenen kijken wat moeizaam tegen de zon in.
Album WW, pagina 21, foto’s 2, 3 en 4
Foto’s van een klein gezelschap
Deze drie foto’s lijken vrij snel achter elkaar genomen te zijn. We zien dezelfde jongedame en jongeman als op foto 3 en 4 van de vorige pagina, samen met andere mensen in verschillende groepsopstellingen:
-
De jongedame en jongeman staand naast twee oudere mensen.
-
De jongedame en jongeman zittend naast dezelfde oudere man. Helaas is deze foto iets minder scherp.
-
De jongedame zittend tussen de oudere vrouw en de oudere man, met daarnaast, eveneens zittend, de vrouw die we op foto 4 van de vorige pagina naast de twee bij de auto zagen staan.
De drie foto’s zijn genomen bij een woning. Op de eerste foto staat men voor een huisdeur met een bordje met huisnummer 6. Op de andere twee foto's zitten de mensen in een tuin, vermoedelijk bij hetzelfde huis.
De gelaatsuitdrukkingen variëren van goedlachs (de jongedame en jongeman, en de vrouw die bij de laatste foto is aangeschoven) tot iets serieuzer (de oudere man) en aanzienlijk serieuzer (de wat oudere vrouw).
Iedereen is netjes gekleed. De jonge vrouw die we op de eerdere foto’s zagen, draagt hier geen hoedje, waardoor haar gezicht beter zichtbaar is op de foto. Dat geldt ook voor de aangeschoven vrouw op de derde foto. De man draagt een ronde bril en heeft op twee van de foto's een pijp in de hand.
De foto’s zijn afgedrukt op Agfa‑Lupex-fotopapier bij PHOTO‑RADIO WEIAND, met batchnummer ‘G819’, hetzelfde nummer als bij de vorige foto’s.Album WW, pagina 21, foto 1
Kiekje van twee vrouwen en een jong meisje in een roeiboot
We zien twee lachende vrouwen met daartussen een meisje dat in gedachten verzonken lijkt. De drie bevinden zich in een roeibootje op het water. In de verte is nog een tweede roeiboot met mensen te zien.
De foto is afgedrukt op Agfa‑Lupex-fotopapier bij PHOTO‑RADIO WEIAND, met batchnummer ‘G819’, hetzelfde nummer als bij de vorige foto’s.
Dit gezelschap is ook hier te vinden.
Album WW, pagina 20, foto’s 3 en 4

Op de eerste foto zien we hen bij een afrastering, waarachter een soort boomgaard en een aantal pony’s of kleine paarden te herkennen zijn. Op de tweede foto zit de jongeman op de passagiersstoel van een auto terwijl de jonge vrouw ernaast staat. Achter haar bevindt zich een andere vrouw, ook netjes gekleed met hoedje. Op beide foto’s lachen alle betrokkenen.
Opvallend is dat deze twee personen, in tegenstelling tot de meeste andere in het album, een donkerdere huidskleur hebben. Mogelijk wijst dit op een (deels) Indische of Zuid-Aziatische achtergrond, maar zekerheid ontbreekt. Omdat vrijwel alle andere foto’s duidelijk autochtone Duitse personen tonen, is dit verschil in uiterlijk vermeldenswaardig.De foto’s zijn afgedrukt op Agfa‑Lupex-fotopapier bij PHOTO‑RADIO WEIAND, met batchnummer ‘G819’. Als deze studio chronologisch heeft genummerd, kunnen de foto’s hiermee geplaatst worden tussen foto 1 en foto 2 op pagina 8.
Op de tweede foto is nog een interessant detail te zien. Achter de auto waarbij onze hoofdpersonen zich bevinden, staat het zijspan van een motor. Dit deel van de foto is opmerkelijk vanwege de persoon in het zijspan die ostentatief zijn gezicht bedekt, én vanwege het nummerbord: P‑8196 (zie de uitsnede hieronder, die op hogere resolutie is gescand om beter te kunnen inzoomen).
Het kenteken P‑8196 kan worden geplaatst in de periode ca. 1920‑1945 (Weimarrepubliek of Derde Rijk). Het is vrijwel zeker niet meer na de oorlog gebruikt. De ‘P’ staat voor de regio Potsdam (provincie Brandenburg). Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de foto’s daar ook genomen zijn, maar het is opvallend dit detail in het album terug te vinden, na alle eerdere foto’s die zich rond Koblenz leken te centreren.Album WW, pagina 20, foto’s 1 en 2
Foto’s van blij stel (zonder en met kind)
Na twee lege pagina’s volgen weer wat foto’s. Deze twee foto’s zijn hier samengevoegd omdat het overduidelijk gaat om hetzelfde stel en dezelfde fotogelegenheid. De foto’s zijn als enige in het album afgedrukt op een soort dun karton, vergelijkbaar met dat van een ansichtkaart. Het zijn ook de enige twee met deze sepia-achtige tint.
Het is een elegant gekleed stel; bij foto 1 zou je zelfs de term gesoigneerd kunnen gebruiken. De man (links) draagt een niet al te donkere Vierknopf-Zweireiher met pochet en bijpassende pantalon. De vrouw draagt een zwarte jurk tot over de knie, met een wit kraagje met strik en een dubbele rij knopen.
Op de eerste foto heeft ze haar handen op haar bovenbenen met de vingers koket gespreid, zoals je wel zag in die tijd. Hierdoor is overigens goed te zien dat ze geen ring draagt, net zo min als de man trouwens. De man draagt een bril met dun montuur en heeft een brandende sigaret in de linkerhand – ook op de tweede foto, waarbij de vrouw het meisje in de armen heeft en de man direct naast haar staat.
Het meisje heeft iets van een vel papier in haar handen, maar het is niet goed te zien wat dat is. Dit alles vindt plaats in de open lucht, in iets wat op een achtertuin lijkt.
Album WW, pagina 17, foto 1
Portret van jong meisje met pop
In dit deel van het album zijn de foto’s wat schaarser. Pagina 16 is leeg en op pagina 17 vinden we alleen deze grote foto. De opname is zo scherp dat hij gisteren gemaakt had kunnen zijn, maar gezien de tekst op de achterkant is hij ruim een eeuw oud.
Tekst op de voorzijde:
Joh. Heinrich Oehlmann
Koblenz a.Rh.
Tekst op de achterzijde:
Anna Odols (?) Johnen, geb. 27.7.1908 zu Nienstedt-Salzuflen, Tochter von Nikolaus Johnen u. Maria Hanke.
Oftewel:
Anna Odols Johnen, geboren op 27 juli 1908 in Nienstedt‑Salzuflen, dochter van Nikolaus Johnen en Maria Hanke.
‘Odols’ komt niet voor als gangbare Duitse voornaam. Mogelijk gaat het om een moeilijk leesbare schrijfwijze van een andere naam, zoals Otilis, Otilie, Odilia of Idols. Het kan ook een tweede voornaam of roepnaam zijn, afgeleid van Odilo/Odilie (Latijnse/Duitse oorsprong, verwant aan het Oudhoogduitse ot = bezit, rijkdom). Het is eveneens mogelijk dat het verkeerd is gelezen en er Odilie/Odilia/Ottilie/Otilis of Odola staat.
De vermelding Nienstedt-Salzuflen kan slaan op Nienstedt bei Salzuflen of Nienstedt, Kreis Salzuflen, een omschrijving die destijds informeel gebruikt kan zijn. Bad Salzuflen lag in het historische Lippe, en Nienstedt bij Bückeburg ligt op zo’n 30 km afstand.
Nikolaus Johnen kennen we van pagina 3, foto 1, en van de eerste trouwfoto in het album, pagina 6, foto 1 – waar we ook Maria Hanke zien. Die twee foto’s samen geven een mooi gezinsbeeld. Het huwelijk dateert van oktober 1907, en de dochter is geboren in juli 1908: geen speld tussen te krijgen.












