08 september 2025

Stilo, pagina 18, foto 2

Portret van een onbekend meisje

Portret van een onbekend meisje
We zien een jong meisje ten voeten uit. Ze draagt een lange, mogelijk gewatteerde jurk met een hoge riem. Ze leunt met haar rechterarm op een houten stoel. De studioachtergrond bestaat uit een doek met een afbeelding van een Engelse tuin of iets dergelijks. Het meisje staat op een kleed met een repetitief patroon.

Op de een of andere manier lijkt dit geen doorsnee kinderportret. De manier waarop het meisje kijkt en leunt, de wat ouwelijke kleding en het algemene voorkomen hebben iets unheimisch. Maar misschien had ze gewoon geen zin om te poseren.

Onder de foto staat alleen M. Heimerl.

Op de achterkant van de carte de visite wordt deze spaarzaamheid goedgemaakt met de tekst:

Fotografie
von
M. HEIMERL
neue Wieden
Heumühlgasse No. 3
nächst der
Margarethenstrasse
GLASSALON im GARTEN
Vis a vis
Caffee Heinzelmayer

De naam lijkt in elk geval bevestigd door deze webpagina (Martin Heimerl, Photograph, Wien IV. neue Wieden, Heumühlgasse 3, um 1870, unbekannter junger Mann). Die pagina is sowieso de moeite waard als je meer over deze fotograaf wilt lezen.

Ook hier duikt trouwens de term ‘Glassalon op, net als bij pagina 17, foto 1.
Achterzijde van de carte de visite, met de informatie die in dit artikel besproken wordn

Stilo, pagina 18, foto 1

Portret van een onbekende militair
Portret van een onbekende militair
Op deze carte de visite zien we een militair die de wereld nonchalant maar oplettend tegemoetziet. Hij leunt met de rechterelleboog op een versierde stenen bank. In zijn linkerhand lijkt hij een bajonet of een vergelijkbaar wapen vast te houden, terwijl in zijn rechterhand een brandende sigaret hangt, waarvan de rook naar rechts kringelt. Liefhebbers van symboliek kunnen bij deze pose hun vingers aflikken.

Onder de foto staat: 

Jos. Svoboda, Pilsen

Op de achterkant van de carte de visite staat de tekst: 

Jos. Svoboda, 
Pilsen, 
Palackýstrasse No. 13 
(Lithografie: Eisenschiml & Wachtl, Wien).
Achterkant van de CdV met de informatie die hier besproken wordt
Op de foto zijn veel details te zien die moeilijk te plaatsen zijn, en waarin we gemakkelijk kunnen verzanden. De man draagt:
  • een donkergekleurde tuniek, tot bovenaan gesloten met een rij knopen,
  • een platte kepi-achtige pet met een insigne,
  • een leren riem met gesp over de tuniek,
  • mogelijk een bajonet aan de riem.

Gezien de locatie van de fotograaf – Jos. Svoboda in Pilsen (Plzeň)  – en de stijl van het uniform, is het zeer waarschijnlijk dat dit een Oostenrijks-Hongaars militair uniform betreft. Pilsen maakte destijds deel uit van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Het legeronderdeel is mogelijk infanterie, gezien de eenvoud van het uniform en het ontbreken van opvallende versierselen.

Er is geen directe biografische vermelding in kunsthistorische databases, geen Wikipedia-pagina, en ook geen duidelijke genealogische gegevens in de Tsjechische archieven die online beschikbaar zijn. Dit wijst erop dat Svoboda waarschijnlijk een regionaal bekende fotograaf was.



Stilo, pagina 17, foto 3

Portret van een onbekend bruidspaar

Portret van een onbekend bruidspaar
We zien een kabinetfoto van een bruidspaar, waarbij de vrouw een stuk blijer lijkt te kijken dan de man. Natuurlijk is het slechts een momentopname, dus die eerste indruk kan vertekend zijn. De bruid draagt een rijk versierde witte jurk en een teruggeslagen sluier. In haar rechterhand houdt ze een bruidsboeket, terwijl ze met haar linkerhand de hand van de bruidegom vasthoudt. Deze draagt een fraai pak, een overhemd met stijve boorden en een witte vlinderdas. Zijn snor is typerend voor de mode van die tijd.

Achter het bruidspaar zien we links een kamerscherm met bloemmotieven en rechts een stoel met daarop een paar witte handschoenen. Het paar staat op een Perzisch aandoend tapijt.

De foto heeft links, boven en rechts een sterk lichtvignet, maar onder niet. Daardoor ontstaat vaag de indruk dat er een mistflard over de foto trekt. Het lijkt erop dat deze fotograaf hier graag mee experimenteerde; we hebben al verschillende varianten van zulke vignetten gezien.

Onder de foto staat links een wapen, met daarnaast de tekst:
Emil Preim
Wien XXI.
Floridsdorf
Pragerstr. 5.

De foto is dus van na 1904, toen Floridsdorf samen met een aantal omliggende gemeenten werd opgenomen in het 21e district (XXI. Bezirk) van Wenen.

Op de achterzijde zien we een jugendstil­afbeelding, zoals we die al bij verschillende kabinetfoto’s van Emil Preim zijn tegengekomen. Zie bijvoorbeeld pagina 7, foto 3 voor meer informatie.


Stilo, pagina 17, foto 2

Portret van een onbekende man

Portret van een onbekende man
We zien een carte de visite met een foto van een man van middelbare leeftijd die ons onbevreesd in de ogen kijkt. De foto komt om de een of andere reden opvallend modern over. Ook deze man draagt de in deze periode veel geziene snor met punten en bijbehorende sik, geflankeerd door gladgeschoren wangen. Maar de blik, de pose met één arm op een tafel en vooral het feit dat die tafel als het ware tussen ons en de geportretteerde staat, leveren een ongekend sterk beeld op. De foto vertoont bovendien weinig kleurverval, waardoor het haast een recente zwart-witfoto lijkt.

Onder de foto zien we links een afbeelding van de dubbelkoppige adelaar en rechts de tekst:
Hof-Photograph L. Grillich, Wien
IV., Wiedner Hauptstr. 12.
XVII., Währingerstr. 91.

Op de achterzijde zien we om te beginnen drie wapens, en daaronder de tekst:

Telephon 2721
L. Grillich
Hof-Photograph

Ateliers
Wien
IV. Wiedner Hauptstr. 12.
Hotel Stadt Triest und
XVII., Währingerstr. 91.

Die Platte bleibt für Nachbestellungen aufbewahrt.

Vervielfältigung vorbehalten.

Achterzijde van de CdV, met de informatie die hier besproken wordt

Wat betekent dit alles in de context van onze CdV? We bekijken eerst de weergegeven wapens.

Bovenste wapen: Dubbelkoppige adelaar
In de context van deze CdV en het gebruik van de titel Hof-Photograph duidt dit op officiële erkenning of hofleverancierschap aan het keizerlijk hof.

Tweede wapen (links onder de adelaar)
Dit lijkt sterk op het wapen van de stad Wenen, vaak een rood schild met een wit kruis of variaties daarop. Gezien het atelieradres in Wenen is het logisch dat dit stadswapen hier wordt afgebeeld als teken van lokale prestige of vestiging.

Derde wapen (rechts onder de adelaar)
Dit zou het wapen van het koninkrijk Hongarije kunnen zijn, vaak herkenbaar aan een schild met rode en witte strepen en een dubbelkruis op een groene heuvel onder een kroon. In de context van het Oostenrijks-Hongaarse rijk was het gebruikelijk beide delen van de monarchie te representeren – Oostenrijk én Hongarije – zeker bij officiële hofleveranciers.

De aanwezigheid van deze wapens suggereert dat L. Grillich niet zomaar een fotograaf was, maar iemand met officiële erkenning: een hofleverancier met ateliers op prestigieuze locaties.

Ludwig Grillich leefde van 1855 tot 1926. Zijn actieve werkperiode als hof-fotograaf in Wenen liep van circa 1885 tot 1913.

De vermelding van meerdere ateliers, waaronder Wiedner Hauptstraße en Währingerstraße, wijst op een latere fase in zijn carrière, vermoedelijk rond 1895‑1910.

De aanwezigheid van het telefoonnummer 2721 is ook een aanwijzing: telefoonnummers in deze vorm werden pas gangbaar in Wenen vanaf de jaren 1890.

Conclusie: Deze CdV is waarschijnlijk gemaakt tussen 1895 en 1910, tijdens het hoogtepunt van Grillichs carrière en onder het bewind van keizer Franz Joseph I.

Er zijn verrassend veel openbare archiefbronnen over Grillich beschikbaar:

  • Wikipedia: biografische info over Ludwig Grillich, inclusief bekende geportretteerden zoals Brahms en Freud

  • Wikimedia Commons: meer dan 30 originele foto’s van Grillich, waaronder portretten van prominente figuren

  • RKD (Nederlandse kunsthistorische database): vermelding van Grillich met autoriteitsgegevens

  • Catawiki-veilingarchief: voorbeeld van een gesigneerde foto van Karl Lueger, burgemeester van Wenen, rond 1900

Al met al een mooie verzameling informatie om dit fraaie portret mee te omlijsten.