07 september 2025

Stilo, pagina 17, foto 1

Portret van een onbekende jongeman

Portret van een onbekende jongeman
Op deze carte de visite zien we een jongeman met kwieke oogopslag, netjes gekleed in overhemd en jas. Hij heeft een bescheiden snorretje en een subtiel plukje haar onder de onderlip – wat wij nu zouden aanduiden als een soul patch (een moderne term; het is onduidelijk of die gezichtsbeharing toentertijd een specifieke naam had).

Onder de foto staat:
v. Moser, Floridsdorf, Pragerstrasse No. 17.

Op de achterzijde zien we linksboven drie medaillons met portretten en profil met de namen Daguerre, Talbot en Niépce. Joseph-Nicéphore Niépce wordt beschouwd als de maker van de eerste permanente fotografische opname, rond 1826. Hij werkte later samen met Louis Daguerre, die de beroemde daguerreotypie ontwikkelde: een directe positieve afbeelding op een verzilverde koperplaat. William Henry Fox Talbot introduceerde de calotypie, een negatief-proces op papier waarmee voor het eerst meerdere positieve afdrukken mogelijk waren.

Onder deze portretten staat:
Fotografischer Glassalon v. Moser, Floridsdorf, Pragerstrasse No. 17

(Lithografie: Eisenschiml & Wachtl, Wien)

We komen de combinatie v. Moser en Floridsdorf, Pragerstrasse 17 wel tegen op het internet. Dat bevestigt de locatie en portretfotografie, maar geeft geen nadere uitleg over de term Glassalon. Die lijkt ongebruikelijk en wellicht vooral als commerciële of modieuze aanduiding bedoeld.

Elders duikt een soortgelijke foto op, met dezelfde achterzijde en de drie portretten van Daguerre, Talbot en Niépce, maar ook daar ontbreekt toelichting.

Het ligt voor de hand om een associatie te maken met namen als Koloman Moser of Ludwig Moser & Söhne, maar er is geen bewijs voor een verband. Voorlopig is het verstandiger de feiten te presenteren zoals ze nu bekend zijn – en wie weet komt er later nog voortschrijdend inzicht.
Achterzijde van de CdV met de gegevens die hier worden uitgediept

Zie ook Stilo, pagina 24, foto 1.