17 augustus 2025

Album WW, pagina 24, foto’s 1 en 2

Foto van een kleuter
Foto’s van een kleuter
Een zwaaiende kleuter is natuurlijk een toepasselijke manier om afscheid te nemen van dit fotoalbum: dit zijn de laatste twee foto’s. Het kindje heeft precies zo’n blik van: “Goed dan, als jij wilt dat ik zwaai voor de foto, dan doe ik dat.” Een uitdrukking die je vaak ziet bij mensen die eigenlijk niet willen poseren.
Foto van een kleuter
De foto’s zijn afgedrukt op Agfa‑Lupex-fotopapier bij Photo Weiand in Koblenz, met batch­nummer ‘5316’. Deze studio lijkt een nieuwe incarnatie te zijn van Photo‑Radio Weiand, een naam die we eerder achterop foto’s in dit album tegenkwamen. Ook voor deze foto­studio lijkt dus een nieuw tijdperk te zijn aangebroken, met een nieuwe naam en een nieuw beeldmerk. 
Achterzijde van een van de bovenstaande foto's, met Agfa-Lupex-beeldmerk, en een stempel met de naam 'Photo Weiand Koblenz' en batchnummer '5316'

Album WW, pagina 23, foto 2

Vrouw met spelend kind op straat
Vrouw met spelend kind op straat
Sommige foto’s in het album blijken regelrechte juweeltjes, en dit is er zo een. We zien een blij huppelend kind op straat, met daarachter een misschien wel even blije dame. Zeker als je inzoomt, zie je wat een fantastisch moment deze fotograaf heeft weten vast te leggen, helemaal als je nagaat hoe de lichtomstandigheden waren.
Vrouw met spelend kind op straat, detailuitsnede uit oorspronkelijke foto
Wat je bij inzoomen ook beter ziet, is de tekst op de gevel achter de vrouw. Je hoeft niet eens lang te zoeken om te ontdekken dat de naam rechts op de gevel ‘Peter Bendheuer’ is. En dan ontdek je al snel dat de tekst links achter de vrouw voluit ‘Hotel zur neuen Post’ luidt. Het bijbehorende adres is eenvoudig te vinden: Ursulastraße 52 in Keulen. Hieronder zie je een leuke historische ansichtkaart van het gebouw, en daaruit kun je zelfs precies afleiden waar de vrouw en het kind hebben gestaan.
Oude ansichtkaart met twee afbeeldingen van Hotel zur neuen Post, Keulen
De geschiedenis van het hotel in en na de Tweede Wereldoorlog is lastig na te gaan, maar het lijkt erop dat het pand de oorlog niet heeft overleefd. Tegenwoordig bestaat het adres zelfs niet meer en loopt de Ursulastraße nog maar tot nummer 32

Op de achterkant van de foto zien we een rond stempeltje met de naam van de studio:
Photohaus Dohm, Eintrachtstraße 6, Köln.

Nu is het zo dat de Eintrachtstraße in de nazi-tijd (rond 1935) werd hernoemd tot Winterbergstraße, naar een SA-man (bron: Altes Köln). Pas later werd de oude naam weer in ere hersteld. We kunnen er dus met een redelijke mate van zekerheid van uitgaan dat deze foto van vóór 1935 is.

Het komt niet vaak voor dat we foto’s in dit album zo exact kunnen lokaliseren én in de tijd kunnen plaatsen. Waarom de foto in het album is opgenomen, blijft echter lastig te bepalen.

Album WW, pagina 23, foto 1

Foto van twee goed geklede kinderen

Foto van twee goed geklede kinderen
Inmiddels zijn we in een stadium van het album gekomen waarin we foto’s tegenkomen die nergens anders bij lijken te horen. Hier zien we twee zeer goed geklede kinderen die zo uit een vintage modeblad zouden kunnen komen. Helaas ontbreekt ook hier elke context. Het enige detail dat opvalt, is dat het meisje lijkt te loensen.

De achterzijde van de foto is blanco. 

Album WW, pagina 22, foto 2

Twee vrouwen met kinderwagens

Twee vrouwen met kinderwagens
De volgende foto op pagina 22 is een fraaie afdruk van twee vrouwen met kinderwagens op een pad langs een rij bomen. De bomen lijken in bloei te staan, of anders zorgt de lichtval voor het bijzondere effect dat ze bijna lichtgevend lijken. De vrouwen zijn tamelijk warm gekleed, met lange jassen en hoofddeksels.

Met wat fantasie zou je in de vrouw links dezelfde persoon kunnen herkennen als de vrouw links op foto 1 van pagina 22, maar dat kan ook komen door de vergelijkbare hoed. Zeker is dat dus allerminst. Deze foto wijkt in elk geval op andere punten sterk af van die eerdere opname: het lijkt een andere camera, een ander type film, en/of een andere ontwikkel- of afdruktechniek te zijn geweest. Alles bij elkaar heeft de foto daardoor een totaal andere uitstraling.

De achterzijde van de foto is volledig blanco.