21 februari 2017

Jacques Toussele Photographs: box 132 [c 1974] 158 / 181

Studio Photo Jacques; 7-10-11-12 1974
Archiving a Cameroonian photographic studio

Jacques Toussele Photographs: box 130 [c 1973] 347 / 385

Studio Photo Jacques; 01/01/1973
Archiving a Cameroonian photographic studio

Degi Hari: Monochrome (Hard)

De verdwenen fontein. Arnhem, februari 2017. Foto: Robert van der Kroft
De vreemde eend. Zevenaar, februari 2017. Foto: Robert van der Kroft
Gay & square. Zevenaar, februari 2017. Foto: Robert van der Kroft
De PowerShovel Digital Harinuzumi 3 heeft aardig wat voorinstellingen, en een daarvan is ‘Monochrome (Hard)’. Uit de foto’s hierboven blijkt dat dat inderdaad behoorlijk Hard is. Als je een tijdje met deze instelling fotografeert, is dat zelfs merkbaar aan de onderwerpen die je voor je foto’s kiest. Typisch zo’n geval van een camera die de fotograaf beïnvloedt. Of van een fotograaf die gemakkelijk te beïnvloeden is natuurlijk.

Wat trouwens ook opvalt aan de Degi Hari is dat ’ie niet heel goed omgaat met beweging. Onderstaande foto is genomen vanuit een rijdende bus, en je ziet dat er van alles op de voorgrond wordt scheefgetrokken. In dit geval wel leuk voor mensen die de strip Het Scheve Meisje (Schuiten/Peeters) hebben gelezen.
Het Scheven Meisje, Arnhem, februari 2017. Foto: Robert van der Kroft
Foto 1 en 4: Arnhem. Foto 2 en 3: Zevenaar. Meer op Flickr.

Duidelijk een getruukte foto

Poster X Files: I Want to Believe
“Dat is duidelijk een getruukte foto.”
“Zou je denken?”
“Jawel, kijk maar hier. Dat stukje is gewoon gekopieerd en geplakt, dat zie je meteen.”
Poster X Files: I Want to Believe, met markering

De noodgreep

Reclameposter T-Mobile, februari 2017. Foto: Robert van der Kroft

Onbeduidende koppen

“Er zijn weinig dingen die ik liever doe dan naar foto’s kijken; toch ben ik niet onverdeeld dol op fotojournalistiek.
Zo heb ik bijvoorbeeld weinig boodschap aan foto’s van politici. Alleen al omdat het niet ter zake doet hoe die eruitzien; het publiek zou dat eigenlijk nauwelijks moeten weten, zoals het ook niet weet hoe de mensen eruitzien die ervoor zorgen dat de treinen op tijd rijden. Maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar.
Een tweede overweging is dat aan een foto van een politicus letterlijk niets te zien is. Behangselpapier. Onbeduidende koppen, met geen andere eigenschap dan dat je ze al vaak hebt gezien. De mentaliteit om te denken dat dat iets belangrijks is, dat is mijn bezwaar tegen dat aspect van de journalistiek; iemand moet gefotografeerd worden omdat hij al zo vaak gefotografeerd is. Daaraan, en aan niets anders, ontlenen de meeste politici hun belangrijkheid. Iedere andere categorie mensen is interessanter.”

--

Rudy Kousbroek, Het brutale oog
Uit: De onmogelijke liefde
Anathema’s 7
Meulenhoff Amsterdam, 1988
ISBN 90 290 3884 5/CIP

Mr Reginald Harrison

Mr Reginald Harrison
Date(s) : mid-late 19th-early 20th century
Creator(s): Warburton, W.H.
Language: eng
Physical description: black & white negative glass plate

See more at: iMuseum