12 april 2018

4 p.m. at a traffic light in Pretoria (Tshwane), 1967

4 p.m. at a traffic light in Pretoria (Tshwane), 1967
4 p.m. at a traffic light in Pretoria (Tshwane), 1967 (Image courtesy of the Artist and Michael Stevenson).
Source Photographic Review
David Goldblatt (Wikipedia)
‘Dit gaat om beknotting van de vrijheid van meningsuiting’ (NRC, 28 februari 2018)



Zanele Muholi: visueel activisme

Zanele Muholi Documents Queer South African Lives In 'Faces And Phases (2006-14)'

Zanele Muholi on Second Chances and ‘Visual Activism’

okayafrica. 100 women > Zanele Muholi:
South African artist and visual activist Zanele Muholi has spent more than 10 years documenting the lives of the LGBT community in South Africa. Her Faces and Phases project is an ongoing series of positive imagery featuring black lesbian and transgender individuals, and was a response to the rampant violence taking place against them in her homeland. [...]


Toe knutsel eens!

Toe knutsel eens!, artikel over het maken van een Indiaanse hoofdtooi
Toe knutsel eens!
De Engelbewaarder
68e jaarg. No 2
15 oktober 1956
Drukkerij van het R.K. Jongensweeshuis, Tilburg
Culturele toe-eigening (Wikipedia):
Culturele toe-eigening (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. Een vaak aangehaald voorbeeld van culturele toe-eigening is het dragen van dreadlocks, een natuurlijke vorm van haardracht die bij vele volkeren op de wereld voorkomt.

Kunsten
Ook in de kunsten wordt de term steeds vaker gebruikt. Daar is toenemende kritiek op culturele toe-eigening door schrijvers of filmmakers. Zij kunnen volgens critici geen verhalen maken over mensen uit andere culturen dan de cultuur waartoe zij zelf behoren. Een voorbeeld is dat volgens critici blanke schrijvers nooit kunnen schrijven vanuit het perspectief van de zwarte gemeenschap of dat een buitenstaander die nooit drugs heeft gebruikt niet kan schrijven over het leven van een drugsverslaafde.