In De Volkskrant van 23 februari staat een opiniestukje over het invoeren van een maximumsnelheid voor trams (De Claim: Tramdoden). Schrijver Broer Scholtens geeft een aardige analyse van het relatieve gevaar van trams ten opzichte van personenauto's, omgerekend naar het aantal vervoerde passagiers. Zijn conclusie: "De stadstram is nu veiliger dan de personenauto".
Helaas gaat de schrijver in de laatste alinea de mist in. Hij schrijft: "Blijft de vraag of de aangekondigde veiligheidsmaatregelen zoden aan de dijk zullen zetten. Neem de maximumsnelheid voor de tram: die moet 50 kilometer per uur worden, net als voor de auto. Er is alleen geen tram die zo hard kan. In Den Haag rijdt een stadstram gemiddeld 22 kilometer per uur; 40 wordt nauwelijks gehaald."
Ik heb in een vorig leven zelf bij de HTM gewerkt en weet uit ervaring dat de Haagse trams gemakkelijk 70 kilometer per uur kunnen halen, zeker op lange rechte stukken, en daarvan zijn er aardig wat in Den Haag. Overigens heb ik me zelf altijd verbaasd over het ontbreken van een maximumsnelheid voor trams in de stad. Ik denk dat een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom zeker geen kwaad kan.