23 oktober 2025

Crayon, pagina 9, foto 3

Portret van een onbekende vrouw; CdV van Atelier P. Weise, Enschede
Portret van een onbekende vrouw
Dit is de laatste carte de visite uit het fotoalbum Crayon. Daarna volgen alleen nog enkele losse foto’s in andere formaten.

Deze CdV toont een vrouw in een donkere, hooggesloten jurk met sierlijke borduursels op het borststuk. De kleur van de jurk lijkt lichter dan wat we doorgaans zien bij dit soort portretten, maar de exacte tint is vooralsnog niet te achterhalen. De vrouw staat naast een rijk versierde stoel en rust met één hand op de leuning. De geschilderde studioachtergrond toont links een klein tafeltje met een vaas of beeldje, en op de achtergrond een decoratief gordijn. Onder de foto staat Atelier P. Weise – Enschede gedrukt. Net als bij alle foto’s van deze fotograaf die we eerder in dit album zijn tegengekomen, is de achterkant blanco.

Klik hier om alle posts over P. Weise te bekijken. Op pagina 5, foto 4 vind je in elk geval meer informatie over deze fotograaf.

Crayon, pagina 9, foto 2

Portret van een onbekende vrouw; CdV van P. Weise, Enschede
Portret van een onbekende vrouw
Deze carte de visite toont een vrouw in een donkere, hooggesloten jurk met lange mouwen, staand in een studio-opstelling. Ze rust met één hand op een klein rond tafeltje waarop een beeldje staat, en naast haar bevindt zich een gestoffeerde stoel. De achtergrond bestaat uit een geschilderd decor met architecturale elementen en een landschap. Onder de foto staat gedrukt: Atelier P. Weise – Enschede.

P. Weise zijn we inmiddels vaker tegengekomen. Als je hier klikt, zie je alle posts over deze fotograaf op een rijtje.
Uitgesneden deel van de foto hierboven, bewerkt

Crayon, pagina 9, foto 1

Portret van onbekende vrouw; CdV van J. Knijff, Veenendaal
Portret van een onbekende vrouw
Een vrouw staat rechtop in een studio-interieur, gekleed in een donkere, formele jurk met een hooggesloten hals en decoratief kant of patroon bij de kraag. Haar haar is strak naar achteren gekamd en ze rust met één arm op een sierlijk bewerkte zuil met daarop een reliëf van de Nederlandse leeuw. Op het studiogordijn zien we een afbeelding van een houten meubel, wat de setting een meer statige uitstraling geeft. Onder de foto staat gedrukt: J. Knijff, Veenendaal. Fotograaf. De achterkant van de CdV is blanco.

J. Knijff komt niet voor in de huidige online fotografenregisters of archieven. Daarmee is hij al de tweede Veenendaalse fotograaf uit dit fotoalbum die moeilijk te traceren is (waarbij ‘moeilijk’ in feite neerkomt op ‘nagenoeg onmogelijk’). De geraadpleegde bronnen zijn, net als de vorige keer: diverse zoekmachines, Delpher, en de websites van het Gemeentearchief Veenendaal en HV Oud Veenendaal.
Automtaisch ingekleurde foto van een CdV van J. Knijff, Veenendaal; ingekleurd via Palette.fm
(Ingekleurd met Palette.fm)

Crayon, pagina 8, foto 4

Portret van een onbekend stel; CdV van G. Hubers, Hengelo (O)
Portret van onbekend koppel
We zien een staande man (links) naast een zittende vrouw. Beide geportretteerden zijn keurig gekleed: hij in een donker pak met strik, vest en horlogeketting; zij in een rijk gedetailleerde, geborduurde donkere jurk met een witte kraag. Ze lijkt op een rieten stoel te zitten. De achtergrond is egaal en van de vloer is nauwelijks iets te zien, maar we mogen aannemen dat de foto in een studio is genomen.

Onder de foto staat links de naam G. Hubers en rechts Hengelo (O), Enschede’schestraat R 15.

Op de achterzijde van de CdV zien we een fraai ontworpen liggende compositie. Linksboven bevindt zich een cirkelvormig monogram met de letters GH, omringd door een decoratieve rand met strepen en stippen. De naam G. HUBERS staat prominent in hoofdletters op een diagonaal geplaatste donkerbruine banner met sierlijke krullen aan beide uiteinden. Daaronder, gecentreerd, de plaatsnaam HENGELO (OVERIJSSEL), weergegeven in een decoratieve zonnestraal­compositie met stralen die naar buiten lopen. Rechtsonder staat het adres van het atelier: Enschede’schestraat – R 15, gezet in een schreefletter. Linksonder lezen we in kleinere letters:
“Het cliché blijft voor nabestelling bewaard. Specialiteit voor het vergroten in onveranderlijken kooldruk.”

De combinatie van zonnestraal­compositie, monogram en de vermelding van kooldruk wijst op een periode rond 1895‑1910.

Informatie over het procédé kooldruk is te vinden op Wikipedia. Deze techniek wordt tegenwoordig niet meer standaard toegepast, maar is net als andere oudere fotografische processen nog wel in trek onder bijvoorbeeld kunstfotografen.

G. Hubers (1863‑1927) maakte onder andere een bekende foto van de Markt in Borne, die later werd gebruikt voor een prentbriefkaart. Zijn werk duikt ook op bij online veilingen en marktplaatsen.

Onze G. Hubers moet niet worden verward met zijn zoon Gerrit Berend Hendrik Hubers (1901‑1989), die eveneens fotograaf was en ook actief was aan de Enschedeschestraat.

Achterkant van een CdV van G. Hubers, Hengelo (O), Enschede’schestraat R15