Een verontrustend artikel in de Computer!Totaal van november.
Big Brother Google
Zoekmachine Google werkt aan software waarmee computergebruikers kunnen worden afgeluisterd, om met informatie die zo wordt vergaard de advertentiemarkt te kunnen bewerken. Het volgen van surfgedrag is al langer bekend, maar Google wil afluisteren nu ook letterlijk nemen, door de microfoons van gebruikers als informatiebron in te gaan zetten. De geluiden die er ongevraagd mee kunnen worden opgepakt worden dan vervolgens in kleine geluidschips opgedeeld, die door Google kunnen worden vergeleken met geluiden in een database. Op die manier moeten geluiden informatie gaan geven over de leefstijl en behoeften van consumenten, zodat adverteerders daar weer op in mogen spelen. Om wat voor geluidsfragmenten het gaat is nog niet duidelijk, maar het is denkbaar dat het bijvoorbeeld gaat om de muziek waar een computeraar naar luistert, het tv-programma waar zijn of haar partner ondertussen naar kijkt, en wellicht zelfs huisdiergeluiden. "Woef" zegt Fikkie, en een reclameboodschap van hondenbrokken verschijnt in beeld, zoiets. Gecombineerd met bekende data, zoals over surfgedrag en gebruikte zoektermen, kan het bedrijf zo een fors deel van het privé-leven van een computergebruiker in kaart brengen.
--
Het eerste wat ik deed toen ik dit las, was kijken of het geen 1 april was, maar na wat zoeken vond ik soortgelijke artikelen op de sites van Google Watchdog en Techcrunch. Zeker op deze laatste site wordt vrij diep op de zaak ingegaan.
Google zelf zegt het volgende over het verzamelen van privé-gegevens:
SNOOPING
If an application collects or transmits your personal information such as your address, you should know. We believe you should be asked explicitly for your permission in a manner that is obvious and clearly states what information will be collected or transmitted. For more detail, it should be easy to find a privacy policy that discloses how the information will be used and whether it will be shared with third parties.
(bron: Google Corporate Information: Software Principles, 16 december 2006)
Ik ben benieuwd of Google deze tekst binnenkort gaat aanpassen. Of misschien blijkt het allemaal toch een storm in een glas water. We zullen zien de komende tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten