18 december 2023

Bekende Spetter

Schilderij van Hendrik Spetter
In 2017 schreef ik over een onbekend werk van de Rotterdamse schilder Hendrik Spetter, en een tijdje geleden kreeg ik een reactie van iemand die het meisje op het schilderij had herkend: 

“Mijn ouders hadden in vervlogen tijd, vrienden, de familie Kieffer ergens rond Alblasserdam. Opa Spetter, Henk dus, was de vader van mevrouw Kieffer. Naam weet ik helaas even niet meer, mijn ouders zijn inmiddels overleden. De man heette John Kieffer, en ze hadden twee kinderen, dochter en zoon. Dit schilderij is Nienke Kieffer, inmiddels ook overleden.” 

Kijk, dat is informatie waar je iets aan hebt. Met heel veel dank aan Carlo, die de moeite nam om hierover te corresponderen. Duim omhoog!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb ook een H. Spetter schilderij hangen. Het betreft een boerderij op een soort terp gelegen in een stukje bos

MelRayPlace zei

Goedemiddag,

Pas onlangs kwam ik deze post tegen. Carlo (van de Water neem ik aan :-) heeft inmiddels aangegeven dat het om Nienke gaat. Nienke heet eigenlijk Nynke :-) en Nynke was mijn zus. Ze is helaas veel te vroeg overleden als gevolg van een ongeluk in 1997. Mijn vader is inderdaad John Kieffer en hij is afgelopen december helaas overleden. Dit schilderij is geschilderd door mijn opa, de vader van mijn moeder, Corry Kieffer-Spetter.

Mooi om te zien dat dit schilderij er nog is, maar spijtig te lezen dat het in een kringloopwinkel terecht is gekomen. Uiteindelijk logisch, want wie gaat er met een portret van een onbekende aan de muur zitten.

Bedankt dat u hier aandacht aan schenkt en bedankt Carlo dat je de moeite hebt genomen het raadsel te ontrafelen.

Met vriendelijke groet,
Raymond Kieffer