06 februari 2018

Met onwillige honden is het slecht hazen vangen: Boezemsingel versus Slachthuiskade

Het kerkgebouw van de Kruisgemeente aan de Boezemsingel te Rotterdam
De kerk van ds. Beversluis aan de Slachthuiskade te Rotterdam

Ledeboerianen en Kruisgezinden - Een kerkhistorische studie over het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten (1834-1927):

De enige plaats waar van beide oorspronkelijke kerkgroepen een gemeente bestond was Rotterdam. Tot een samensmelting tussen de Boezemsingel en de Slachthuiskade is het niet gekomen. Op 4 september 1907 verzocht Beversluis om gecombineerde kerkeraadsvergaderingen te gaan houden. Hoewel ds. Kersten hier zelf hard voor was, was zijn kerkeraad fel tegen. Drie bezwaren werden geopperd: er bestond een verschil inzake de te gebruiken psalmberijming, men was bang voor de consequenties van een financieel samengaan, en de vraag was of er hoofdelijk dan wel per kerkeraad gestemd moest worden. Hoezeer ds. Kersten ook poogde zijn kerkeraad te overtuigen, het lukie hem niet. Tenslotte gaf hij zijn pogingen op met de woorden: „met onwillige honden is het slecht hazen vangen". Een uitdrukking die de kerkeraad hem zozeer kwalijk nam, dat de discussie opnieuw begon. Men besloot voor één keer een gecombineerde kerkeraadsvergadering te houden op 18 september 1907. Het onderlinge wantrouwen kon op die vergadering niet worden weggenomen. Een jaar later werd aan „den kerkeraad „Slachthuiskade" bericht dat in onze gemeente geen afkondigingen meer gedaan zullen worden die enkel en alleen verband houden met de belangen der hunne en dit ter bestendiging onzer gemeentelijke orde". In december 1908 werd op de kerkeraadsvergadering de noodzakelijkheid naar voren gebracht „zeer voorzichtig op te treden in zake de listige bewegingen van den kerkeraad „Slachthuiskade". Op 15 januari 1909 werd de breuk geslagen en kwam de gemeente aan de Slachthuiskade op zichzelf te staan.
Bron:
Ledeboerianen en Kruisgezinden
Een kerkhistorische studie over het ontstaan van de Gereformeerde Gemeenten (1834-1927)

Drs. H. A. Hofman
(pdf via theologienet.nl)