12 februari 2018

Een noodkreet! (1960)

Ingezonden
Een noodkreet!
Het is rustig in de zaal van Het Nederlands Leger des Heils in de A-Kerkstraat op zondagavond 10 uur. De bezoekers van de evangelisatiebijeenkomst zijn naar huis en ik neem alles nog even in mij op. Dan draai ik de lichten uit en sluit de zaal. Een goed uur later klinkt de noodkreet in mijn oren: „Kapitein, de A-Kerkstraat staat in brand"! Ik spoed mij naar de zaal; het bovenhuis staat in lichter laaie. Tezamen met de Kommandant van de Brandweer betreed ik het lokaal en onder een ware zondvloed van bluswater wordt de hoofdschakelaar van het licht uitgedraaid. Ziezo, dat kan geen sluiting geven.
Dikke rookwolken puilen ook uit de zaal naar buiten, maar een door de brandwachts ingesteld onderzoek wijst uit, dat daar niets brandt. Lang nadat het sein: „Brand meester” is gegeven sta ik nog vóór de zaal en kijk naar de troosteloze boel. Het zal nog heel lang duren eer het lokaal weer in gebruik genomen zal kunnen worden. Waar vinden wij een evangelisatielokaal? Weer klinkt er een noodkreet, doch nu een andere; deze! leder, die over een ruimte beschikt, die tijdelijk kan worden ingericht als evangelisatielokaal belle 31195 of schrijve naar N. Ebbbingestraat 107, het hoofdkwartier van het Ned. Leger des Heils.
M. J. POTUYT, Hoofdkapitein.

Bron: Nieuwsblad van het Noorden, 20-09-1960